28 februari 2023

Bert-Jan Ruissen kandidaat-lijsttrekker Europarlement

Het SGP-bestuur zet Bert-Jan Ruissen bij de komende Europarlementsverkiezingen (voorjaar 2024) weer bovenaan de kandidatenlijst. Ruissen (50) maakt sinds 2019 deel uit van het Europees Parlement namens de SGP. Op D.V. zaterdag 13 mei stemt de algemene vergadering van de SGP over de voordracht van Ruissen. In de komende periode zal de kandidatenlijst worden voorbereid.

Partijvoorzitter Dick van Meeuwen: “Opvallend is niet alleen de expertise maar ook de gedrevenheid van Ruissen. Hij zet zich met veel overtuiging en energie in voor een helder christelijk geluid in het Europees Parlement. We zijn blij met zijn bereidheid om opnieuw lijsttrekker te zijn en wensen hem veel wijsheid en zegen toe op deze belangrijke vooruitgeschoven post.”

“De komende Europarlementsverkiezingen zijn spannend voor de SGP, nu we niet langer een gezamenlijke lijst voeren met de ChristenUnie. Als iedereen die bij de Tweede Kamerverkiezingen SGP stemt, dit bij deze verkiezingen ook doet, blijft het christelijke geluid van de SGP in Europa klinken.”

Gemotiveerd

In een reactie zegt Ruissen vereerd te zijn met de voordracht tot lijsttrekker. “Ik ben erg gemotiveerd om de belangrijke punten van de SGP in praktijk te brengen. Dat is hard nodig omdat de EU steeds meer bevoegdheden wil verwerven en steeds minder oog lijkt te hebben voor de christelijke waarden.”
In het Europees Parlement maakt Ruissen zich onder andere sterk voor landbouw, visserij, een (financieel) bescheidener EU, voor het leven, het gezin en Israël, evenals de strijd tegen christenvervolging en antisemitisme.
Mede door de inzet van Ruissen benoemde de EU opnieuw een gezant voor geloofsvrijheid. Hij was namens het Europarlement onderhandelaar over het nieuwe EU-landbouwbeleid, het verlengde kwekersrecht en controlevoorschriften voor visserij. Hij is ook mede-indiener van een aangenomen resolutie over lagere bescherming van wolven.

Achtergrond

Voordat Ruissen Europarlementariër werd, was hij onder meer werkzaam als coördinerend beleidsmedewerker Europees Landbouwbeleid bij het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.
Hij heeft binnen de SGP een lange staat van dienst. Van 2006 tot en met 2019 was hij raadslid voor de SGP in de gemeente Krimpen aan den IJssel, van 2007 tot en met 2018 tevens fractievoorzitter. Ruissen was van 1995 tot 2000 al beleidsmedewerker bij de Eurofractie van de toenmalige SGP/GPV/RPF.

Ruissen woont in Krimpen aan den IJssel, is getrouwd en heeft vier kinderen.