15 augustus 2017

Bijeenkomst fipronil: hoe helpen we de pluimveesector?

Maandagmiddag 14 augustus is er in 't Trefpunt in Ederveen een bijeenkomst geweest over de fipronil-crisis in de pluimveesector. Robert Bos, directeur van P. Bos Veevoeders heeft een aantal getroffen pluimveehouders uitgenodigd om in gesprek te gaan met Elbert Dijkgraaf, Tweede Kamerlid voor de SGP. Hierbij waren ook de SGP'ers Bennie Wijnne (lid Provinciale Staten), Piet van den Bunt (gemeenteraadslid Barneveld) en ondergetekende aanwezig.

Aan de orde kwamen onder andere het optreden van de NVWA, het ophopen van eieren op de bedrijven en de financiële consequenties. Ook zijn verschillende routes besproken om te komen tot een eerlijke compensatieregeling door de overheid. Hierbij zijn de (on)mogelijkheden van zowel gemeente, provincie als het rijk besproken.

Als SGP zullen we ons best blijven doen om de pluimveesector te helpen door deze crisis te komen. We wensen alle getroffen boeren en aanverwante bedrijven met hun gezinnen en medewerkers veel sterkte toe.

Theo Folmer, raadslid Ede