7 maart 2016

Breunis van de Weerd burgemeester van Nunspeet

Onze fractievoorzitter Breunis van de Weerd is door de gemeenteraad van Nunspeet voorgedragen als burgemeester van deze Veluwse gemeente. Hij volgt Dick van Hemmen (CDA) op, die deze functie veertien jaar bekleedde. De gemeente Nunspeet schrijft: “De vertrouwenscommissie uit de gemeenteraad omschrijft de heer Van de Weerd als een ervaren bestuurder met een breed netwerk. Hij wordt gezien als verbinder en bruggenbouwer die als burgemeester op objectieve wijze boven de partijen wil staan en een burgervader wil zijn voor de gehele Nunspeetse samenleving.”

In een interview met het Reformatorisch Dagblad zei Van de Weerd dat hij Nunspeet een mooie gemeente vindt: een echte Veluwse, toeristische plattelandsgemeente met een mooi centrum. Gevraagd naar zijn principiële stellingname, gaf hij aan: “Ik ben burgemeester voor alle inwoners. Ik ben geen SGP-burgemeester, wél een burgemeester van SGP-huize. In discussies over bijvoorbeeld zondagsrust zal ik mijn mening niet onder stoelen of banken steken en erop wijzen dat een fors deel van Nunspeet zondagsrust wil bewaren.”

De aanbeveling van de raad gaat nu naar de minister van Binnenlandse Zaken. Wanneer de Koning het benoemingsbesluit heeft getekend kan de nieuwe burgemeester door de Commissaris van de Koning worden beëdigd. Dit zal D.v. plaatsvinden op vrijdag 27 mei a.s. tijdens een bijzondere raadsvergadering. Te zijner tijd hoopt Van de Weerd naar Nunspeet te verhuizen. Wij wensen hem Gods onmisbare zegen toe op deze prachtige, dienende en verantwoordelijke functie!