26 november 2018

De SGP stelt vragen over inventarisatie buitengebied Ede

Vorig jaar is de gemeente begonnen met de inventarisatie van het buitengebied, het was de bedoeling om alle bedrijven in het buitengebied te bezoeken en zo een goed beeld te krijgen wat er op dit moment aanwezig is en vooral ook wat de toekomstplannen zijn.

Hierover de eerste vragen:

1. Hoe is de voortgang van de inventarisatie?
  2. Wat heeft het tot nu opgeleverd?

Deze inventarisatie wordt uitgevoerd door de ODDV. Hier had de SGP aanvankelijk moeite mee, we vroegen ons af of het wel verstandig is om een handhavingsdienst dit te laten doen. Ons werd verzekerd dat de mensen die hiervoor op pad zouden gaan geen handhavers zouden zijn, maar mensen die hiervoor opgeleid zijn. In het begin hoorden we positieve geluiden over deze gesprekken.

Nu bereiken ons negatieve geluiden, er blijkt nu ook gehandhaafd te worden naar aanleiding van bezoeken. Dit heeft een negatief effect op de hele inventarisatie, mensen zeggen niet meer dan strikt noodzakelijk.

Hierover heeft de SGP de volgende vragen:

1. Is het college op de hoogte dat er naar aanleiding van inventarisatiebezoeken gehandhaafd wordt en is dit de bedoeling?
  2. Hoe wil het college hiermee omgaan bij de rest van de inventarisatie? Moeten er zaken rechtgezet worden?
  3. Welke mogelijkheden ziet het college om de negatieve verhalen die nu rondgaan tegen te gaan, om niet de hele inventarisatie in gevaar te brengen

De disclaimer van de gemeente Ede is van toepassing.