25 maart 2014

Open brief aan alle Edese lijsttrekkers en partijen

Politici van Ede,

Laat gerechtigheid, trouw en vriendschap elkaar verbinden. Deze woorden noemde ik aan het eind van een verkiezingsdebat met de CDA, SGP, CU, Gemeente Belangen, VVD en PvdA in Ede. Bijna alle lijsttrekkers bedankten me persoonlijk voor deze boodschap, verwoord in een verkiezingscantate van Bach. De boodschap was dat gerechtigheid, trouw en vriendschap centraal mogen staan, ongeacht de uitkomst van de verkiezingen. Dat we met deze drie woorden de burger in Ede zouden mogen dienen. Gerechtigheid, de basis van onze democratie. Trouw, slechts daarmee is bestuur mogelijk. Vriendschap, een integere band ondanks verschillende politieke visies.

Met deze zinnen nog in ons achterhoofd verbaasden we ons over wat er zich deze week afspeelde in het gemeentehuis. Hebben deze woorden geklonken? Vriendschap lijkt ver te zoeken. Wanneer drie partijen zich geroepen voelen een vergadering te verlaten is er ergens iets mis met de band tussen partijen. Ook de achterblijvende partijen voelden zich te kort gedaan. Vriendschap is niet zichtbaar wanneer er op Twitter massaal de vraag gesteld wordt: Wat gebeurt hier? Over en weer vliegende verwijten getuigen niet van vriendschap.

Trouw is de basis van een gemeenteraad. Trouw aan de grondwet, burgers en elkaar. Trouw aan een verkiezingsuitslag, trouw om integer te handelen. Trouw om de afspraken van collegevorming te volgen. Is er niet ergens iets mis gegaan? Dit politieke spel is een blamage voor de politiek en een negatief signaal aan de burger.

Gerechtigheid, is dat er wel na zoveel teleurstelling en frustratie? Als men nog geen week na de uitslag weer teleurgesteld is in de politiek? Wanneer men zich afvraagt of stemmen op deze wijze nog wel zin heeft. Gebeurt er dan niet veel onrecht? Politiek is geen toneelvoorstelling maar een zware verantwoordelijkheid die door de burgers op de schouders van politici is gelegd.

Als SGP-jongeren voelen we de pijn van wat hier gebeurt is. Ook vragen we ons af welke consequenties dit heeft voor de Edese politiek op langere termijn en de samenwerking van de christelijke partijen in het bijzonder. We roepen élke partij op om zichzelf af te vragen wat er anders had gemoeten. Laten de Edese politici zich inzetten voor geloofwaardigheid, trouw, vriendschap en gerechtigheid! Laat er pas verder gegaan worden met onderhandelen en politiek voeren als men elkaar weer recht in de ogen kan kijken. Heb als Edese partijen het lef om dit te doen! Allemaal! Wij dagen u uit en wachten af wie de eerste durft te zijn. Politici van Ede laat nu positief van u horen. Niet alleen onderling, maar ook publiek, want dit gaat al
onze burgers aan.

Namens het bestuur van SGP-jongeren Ede,
Jan van ‘t Land

Download deze brief in pdf formaat.