3 maart 2014

SGP-fractie bezoekt onverharde Ganzenkampweg en kalverhouderij

Afgelopen vrijdagmiddag bracht de Edese SGP-fractie een werkbezoek aan de Ganzenkampweg in De Valk. De (kandidaat)-raadsleden van de SGP lieten zich door Plaatselijk Belang De Valk en omwonenden informeren over de situatie.

De Ganzenkampweg is, tot ergernis van omwonenden, nog altijd onverhard. ’s Zomers leidt dit tot stof, ’s winters tot een modderboel, heel lastig voor vrachtverkeer. Het liefst zouden de bewoners de weg geasfalteerd zien, maar dat leidt waarschijnlijk tot ongewenste toename van sluipverkeer. De ‘next best’ optie is om de weg in het midden af te sluiten. De situatie zal dan al een stuk verbeteren, omdat er dan veel minder verkeer langs zal komen. Wethouder en SGP-lijsttrekker Breunis van de Weerd neemt het plan graag mee.

Vervolgens kreeg de SGP-delegatie, aangevuld met een aantal leden van LTO afdeling Ede, een rondleiding in de kalverhouderij van Dik en Gijsbertha Maayen aan de Ganzenkampweg. “De SGP is vanouds een boerenpartij. We willen graag weten wat er onder hen leeft,” aldus Lunteraan Theo Folmer, kandidaat-raadslid voor de partij en zelf veehouder.

Tijdens de gesprekken merkten de vertegenwoordigers van LTO Ede dat ze over het algemeen tevreden zijn over het agrarische beleid van gemeente Ede. De maximumgrootte van een bouwblok (1,5 hectare) bijvoorbeeld blijkt voor grote gezinsbedrijven meestal prima te voldoen. Alleen Europese milieuwetgeving maakt het voor alle betrokkenen wel eens lastig, waren SGP en LTO het eens.