21 februari 2014

SGP-raadsleden bezoeken Wekerom

Vrijdag 14 februari heeft de SGP-fractie een werkbezoek gebracht aan Wekerom. Daar kregen ze een rondleiding in het Kulturhus en in het dorp zelf. Ook hoorden ze wat momenteel de Wekeromse gemoederen bezighoudt. De Wekerommers waren dankbaar voor wat gerealiseerd is, maar gaven de SGP-fractie tegelijk huiswerk mee.

De delegatie bestond uit negen (kandidaat-)raadsleden, waaronder de eerste zes van de lijst, en een aantal mensen van de campagnecommissie. De SGP heeft veel aandacht voor de vitaliteit van buitendorpen. Daarvoor is het belangrijk om op locatie te zien wat de dorpelingen bezighoudt. De Wekerommers waren erg blij met de belangstelling van de fractieleden.

Projecten
Het bezoek begon in buurthuis De Kastanjehof, waar de delegatie werd welkom geheten door Arend van Kruistum, voorzitter van Plaatselijk Belang Wekerom. De afgelopen tijd zijn in Wekerom verschillende projecten gerealiseerd, soms na jarenlange procedures: een nieuw Kulturhus, een nieuwe school, een bedrijventerrein, een begraafplaats en nieuwbouwwoningen. Van Kruistum: “Alle 2500 Wekerommers mogen gemeenteraad en college wel dankbaar zijn voor hun steun. Alleen een nieuw dorpsplein ontbreekt nog.”

Kulturhus
Vervolgens brachten de raadsleden een bezoek aan het nieuwe Kulturhus, momenteel nog in aanbouw. Daar kregen ze een rondleiding van Van Kruistum en van Mees van de Haar, lid van Stichting Kulturhus Wekerom. Het Kulturhus zal zeer multifunctioneel ingezet worden. Behalve zalen voor bruiloften, verjaardagen, vergaderingen en verenigingsavonden, komen er gymzalen (eveneens door verschillende partijen gebruikt) en een medische afdeling, waar huisarts en tandarts zich straks zullen vestigen.

Huiskamer van Wekerom
Daarna maakten de SGP’ers een wandeling door Wekerom. Van Kruistum liet hen de locatie zien, waar in de toekomst “de huiskamer van Wekerom” zou moeten komen: het dorpsplein. Er ligt een prachtig plan, maar financieel is het nog niet rond. Verder namen de SGP’ers een kijkje bij de nieuwbouwwoningen en bij een oude boerderij achter de A.G. Wijersweg, die in de toekomst tot zorgboerderij verbouwd zou moeten worden. Besluitvorming uit Den Haag maakt dit plan erg lastig, maar onmogelijk is het niet.

Bedrijventerrein
Tot slot gingen de fractieleden naar de locatie van het nieuwe bedrijventerrein ‘De Laar’. Dirk van Luttikhuizen, voorzitter van Ondernemersvereniging Wekerom, vertelde dat er reeds verschillende bedrijven animo hebben voor een plek op het bedrijventerrein. Helaas werkt de gemeente nog niet helemaal mee.

Ondanks de nog levende wensen is Wekerom merkbaar tevreden met de reeds gerealiseerde wensen. Het wordt weer een actief dorp! De SGP-delegatie bedankte de Wekeromse afgevaardigden voor de gastvrije rondleiding.