10 maart 2015

Winkelopenstelling op zondag? SGP kijkt liever naar Rijssen dan naar Duiven

Met het referendum in aantocht is de discussie over de winkelopenstelling op zondag volop gestart. Veel partijen hebben de neiging om naar omliggende gemeenten te kijken, waar de winkels op zondag al open zijn. Zo werd tijdens de laatste raadvergadering van 5 maart Duiven genoemd, waar de grootwinkelbedrijven ‘s zondags veel publiek trekken. Men ziet die mensen graag op zondag naar Ede komen. Voor de SGP hoeft dat echter niet. De SGP kijkt liever naar andere gemeenten, zoals tijdens de raadsvergadering is aangegeven.

Rijssen: zo kan het óók!

In de laatste SGP-klanken, het periodiek van de Edese SGP, wordt door bestuurslid Gerrit Heij een alternatief voorbeeld genoemd: de gemeente Rijssen. Een gemeente die ook de concurrentie aan moet gaan met omliggende gemeenten, maar daar uitstekend in slaagt. “Rijssense winkeliers trekken samen op met (verantwoorde) activiteiten. Er is focus op zelfstandige detaillisten en minder op ketens.” Deze gemeente laat zien dat zondagsopenstelling niet nodig is om toch een aantrekkelijk winkelcentrum te hebben. Dus kijk niet alleen naar Duiven, Nijmegen en Wageningen, maar ook naar Rijssen en naar bijvoorbeeld onze FoodValley-collega’s in Barneveld.

Geen behoefte aan zondagsopenstelling

De SGP twijfelt sterk aan de behoefte aan winkelopenstelling. Die is er volgens ons niet. Tijdens de raadsvergadering kwam het nog naar voren: in veel gemeenten waar ruimschoots de gelegenheid geboden wordt om ’s zondags open te gaan, is het aantal koopzondagen in de praktijk zeer beperkt. In veel gemeenten worden maar drie tot vier koopzondagen ingevuld, terwijl het vaker zou mogen.

Referendum: zwaktebod

Ondertussen gaan de voorbereidingen voor het referendum in Ede door. “Het is eigenlijk een zwaktebod,” zegt onze fractievoorzitter Breunis van de Weerd in het laatste nummer van SGP-klanken. “Als we het zelf niet meer weten, gaan we het maar aan de bevolking vragen…. En dan is het ook nog eens een raadgevend referendum, waar de raad altijd nog van af kan wijken.” Toch kunnen we volgens Van de Weerd maar één ding doen: actief meewerken. Hij roept op om op 10 juni a.s. uw stem uit te brengen. Voor de SGP is de zondagsrust onopgeefbaar. De zondag is een principiële zaak!

De SGP is er van overtuigd dat de Heere God de zondag ons als rustdag gegeven heeft tot welzijn van de mens. Een dag die in de Bijbel apart gezet is. Een dag die door christenen gebruikt wordt voor de kerkgang. Een dag waarin de mens ook los kan komen van de hectiek van alledag. Voor de SGP hoeft onze economie niet 7 x 24 uur door te gaan. Vooral de kleine ondernemers en winkeliers hebben daar ook belang bij.

Duidelijkheid geboden!

Vanuit dit principiële uitgangspunt zal de SGP de uiteindelijke voorstellen beoordelen. Ook het recente voorstel van het college om te komen tot herstel van de zondagsopenstelling van museumwinkels e.a. is langs deze meetlat gelegd. Net als bij de discussie over De Fietser is de SGP van mening dat ook nu de discussie over de zondagsopenstelling vertroebeld wordt. Vooruitlopend op het referendum en midden in de discussie daarover, willen anderen nu al vrijstellingen gaan regelen en allerlei openstellingen gedogen. Voor Breunis van de Weerd was het tijdens de raadsvergadering helder: “Als de museumwinkels volgens de regels niet op zondag open mogen zijn, dan moeten ze gewoon dicht op die dag!”

Die duidelijkheid hoopt de SGP ook de komende maanden te geven. In aanloop naar het referendum hoopt de SGP een bijdrage leveren aan diverse bijeenkomsten, al dan niet in samenwerking met andere partijen. De SGP roept een ieder op zich daarbij aan te sluiten!

Kees van Wolfswinkel, raadslid

Voor meer informatie: Breunis van de Weerd, 06 – 52480533