29 juni 2021

Aandachttrekkers

Stel, je hebt een drukke baan. Als vrachtwagenchauffeur, in de bouw of op de boerderij. En je hebt een vrije avond midden in de week. Verder moet je ook nog weten dat het ruim 30 graden is met een vochtige atmosfeer. Typisch een avond dat je zin hebt om naar het gemeentehuis te gaan! De energietransitie gaat je aan het hart en je wilt graag hieraan je bijdrage leveren. Fijn dat de gemeente samen met projectontwikkelaars werkt aan zonnecentrales op landbouwgrond. Het komt uit je tenen en graag wil je dit supporten. Dus op naar het raadhuis!

Dan nu terug naar Ede waar bovenstaand nog nooit is gebeurd. Best gek eigenlijk! Als je sommigen mag geloven staat zo’n beetje de hele bevolking achter het klimaatakkoord. Doen ze massaal mee aan klimaatmarsen en zijn ook reuze duurzaam bezig. En je zou verwachten dat deze burgers zich komen melden om onze hardwerkende bestuurders een hart onder de riem te komen steken.

Heel Nederland? Nee, 1 dorpje blijft dapper weerstand bieden. Er is massale weerstand. Alwéér.

Want draagvlak? Niet aangetroffen.

Participatie? De hele gemeenteraad, wethouder én participant geven toe dat hier veel mis is gegaan. Verder is er door de ontwikkelaar gerommeld met een ingetekende vijver die niet eens tot het perceel behoort. Als je dat als burger doet kun je wel inpakken met je vergunning…

Bewoners van Harskamp en Wekerom voelden zich dan ook overvallen door de plannen van een zonnecentrale op schaarse landbouwgrond aan de Blaakweg. En kwamen respectvol demonstreren. En terwijl ze het liefst lekker thuis gebleven waren met een koud drankje in de hand. Ze boden de burgemeester een petitie aan met reusachtig veel handtekeningen. Daarna konden Edenaren genieten van een bonte stoet voertuigen die veel te maken hebben met de productie van hun voedsel. Aandachts-trekkers!

De gemeenteraad trok gelukkig het boetekleed aan. Jarenlang de mond vol hebben over participatie en draagvlak en dan dit? Dat laten we in Ede niet gebeuren. Dus terug naar de tekentafel dat plan. En bovenal eerst met de omwonenden in gesprek zoals we het hebben afgesproken.

Was het maar waar. De trein moet door zo lijkt het wel: de ene partij wilde de procedure niet overdoen, een ander meende dat de kaders waren gevolgd. Of stemde tegen de motie ‘participatie overdoen’ met kromme tenen omdat een collegeakkoord zwaarder weegt dan het eigen verkiezingsprogramma en/of het belang van onze burgers. En de wethouder? Die geeft aan vooral een betrouwbare overheid te willen zijn; voor de burgers projectontwikkelaar wel te verstaan.

En de burgers uit Wekerom en Harskamp? Die zijn inmiddels weer thuis.

Met een goed gevoel; de gemiste en beloofde participatie gaat er gelukkig toch komen.Met een kater; de honden blaffen, maar de karavaan trekt verder.

Gerrit Heij, lid fractie SGP Ede